Możesz oznaczać gry, bajki itp. jako ulubione kilkając w ikonę.

» zabawy » Zabawy logopedyczne i fonacyjne » Zabawy w domu, Zabawy edukacyjne

Zabawy logopedyczne i fonacyjne

Wiek uczestników: od 4 lat
Zabawa usprawnia artykulację, sprawność mówienia, kształtuje prawidłowy tor oddechowy

1. „Wiatr” – naśladowanie szumu wiatru: „szszsz” lub „szuuu” –
język znajduje się za górnymi zębami, zęby są przybliżone,
usta tworzą „ryjek”.

2. „Wąż” – naśladowanie syczenia węża „sssss” – język znajduje
się za dolnymi zębami, zęby są przybliżone, usta rozciągają
się w uśmiechu.

3. „Pszczoła” – naśladowanie bzyczącej pszczoły lub muchy
„bzzz” (ułożenie artykulatorów jw.).

4. „Kotki”:
• kotki piją mleczko języczkiem z talerzyków – wysuwanie języka
poza buzię,
• kotki oblizują wąsy – sięganie językiem do kącików ust z jednej
i z drugiej strony,
• kotki miauczą: „miau”.

5. „Pieski”:
• warczą: „wrrr”,
• szczekają: „hau, hau, hau”,
• jedzą kość: „mniam, mniam”, „wrrr, wrrr”,
• chcą pić – wysuwanie języka z buzi z jednoczesnym dyszeniem,
• oblizują się – oblizywanie językiem górnej i dolnej wargi.

6. „Krówki”:
• muczą: „muuu”,
• żują trawę – buzia jest zamknięta, poruszanie żuchwą w różne
strony,
• dobra trawa – oblizywanie szerokim językiem całych ust.
7. „Śmieszne minki” – robienie różnych minek z użyciem lustra:
• wesoła buzia – uśmiechamy się: wargi są płaskie, lekko rozchylone,
zębów nie widać lub zęby są przybliżone, wargi
rozchylone, rozciągnięte, widać zęby,
• smutna buzia – robimy podkówkę,
• obrażona buzia – wargi są nadęte,
• zła buzia – przybliżamy zęby, rozchylamy usta, „wrr”,
• „małpka” – językiem wypychamy dolną wargę.

8. Zwierzątka – naśladowanie różnych zwierząt:
• lew – otwieranie szeroko buzi i wykrzykiwanie „łaaa” lub
„aaaa”, jeśli dziecko ma utrudnioną komunikację werbalną,
• miś – mruczenie „mmm” – usta są zamknięte, wargi są
zbliżone,
• małpka – wywijanie warg,
• zajączek – wciąganie do jamy ustnej policzków, które ściśle
przylegają do łuków zębowych, wargi tworzą „zajęczy pyszczek”,
gdy zajączek je marchewkę, wargi przesuwają się na
boki,
• dzięcioł – stukanie koniuszkiem języka w podniebienie za
zębami – dzięcioł.

9. Do wspólnych zabaw lubianych przez maluchy usprawniających
pracę narządów artykulacyjnych zaliczyć można rymowanki,
np.:
„CO KOTEK MIAŁ”, M. Kownacka
Mały Jasio kotka
Przy kominku spotkał.
Ukłonił się kapeluszem:
– Porozmawiać z kotkiem muszę.
Miał kotek siostrę?
– Miau.
– Miał kotek pazurki ostre?
– Miau.
– Miał kotek mamę i tatę?
– Miau.
– Miał kotek na grzbiecie łatę?
– Miau.
I tak sobie przez godzinkę
rozmawiali przed kominkiem.
Dzieci uzupełniają wierszyk mówiony przez dorosłego, wypowiadając
„miau”.
13749 odsłon | ocena: 3.5
Czy podoba Ci się ta zabawa?
Komentarze użytkowników »

Dodaj komentarz

Nick
Treść
2 + 4 =

Brak komentarzy...


Podobne zabawy »
Inne zabawy »